Twijfel je of je op winter-, zomer- of all-season banden rijdt? Met één blik op de zijwand en een korte profiel-check ben je er. In dit blog leggen we uit waar je het 3PMSF-symbool vindt, hoe je all-season banden herkent én wat het verschil in profiel en lamellen betekent voor grip, remweg en veiligheid.
Zul je net zien. De APK is klaar, je hebt net je koffie op en dan laat de keurmeester je weten dat je auto toch nog even moet blijven vanwege een RDW-steekproef. Dat komt natuurlijk net niet uit, want de planning voor de rest van de dag loopt nu in de soep.
Je mag je auto tot twee maanden vóór de APK-vervaldatum laten keuren zónder dat die vervaldatum verandert. Handig als je agenda volloopt of je net op vakantie gaat.
APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Klinkt officieel, en dat is het ook: het is de verplichte check in Nederland om te kijken of je auto veilig is, niet te veel uitstoot en administratief klopt. Dat is wel zo fijn voor jezelf, maar ook voor alle andere weggebruikers en je omgeving.
Het idee dat je met een map vol papieren naar de garage moet, is echt verleden tijd. Voor de APK breng je alleen je auto mee. De rest gaat digitaal. In dit artikel lees je hoe dat werkt, waar de keurmeester naar kijkt en waarom je oude papierwerk thuis mag blijven.
Wanneer moet jouw auto APK-gekeurd worden en hoe ver van tevoren mag dat eigenlijk? Goede vraag, want met de juiste timing voorkom je stress én onnodig vroeg keuren.
De prijs van de APK hangt af van of je de keuring wel of niet combineert met een onderhoudsbeurt. Veel automobilisten kiezen voor een combinatie, omdat dit tijdswinst oplevert.
Misschien heb je het zelf wel meegemaakt; je ziet in je agenda dat de APK van je auto gisteren verliep. Maar je moet vandaag nog even naar je werk, snel de kids brengen, vanavond sporten. Hoe erg kan één dag nou zijn? Het eerlijke antwoord: na de APK-vervaldatum mag je helemaal niet meer rijden. Zodra de vervaldatum is gepasseerd, is je auto niet APK-geldig en hoor je niet op de openbare weg thuis.
Kort antwoord: ja. In Duitsland geldt een situatieve winterbandenplicht. Rijd je bij winterse omstandigheden (gladheid door ijs/rijp, sneeuw, sneeuwmodder), dan moeten er geschikte winter- (of all-season)banden onder je auto zitten. Doe je dat niet, dan riskeer je een boete vanaf €60 en een strafpunt. Hindering of gevaar? Dan loopt de boete verder op. Dit geldt óók voor auto’s met een Nederlands kenteken.
Als de dagen korter worden en de ochtenden frisser, lopen veel automobilisten rond met de vraag: wanneer stap ik over op winterbanden? Het korte, praktische antwoord: wissel zodra de gemiddelde temperatuur structureel onder de 7 °C komt. In Nederland valt dat meestal tussen half oktober en eind november. Rijd je veel in de vroege ochtend, woon je landinwaarts of rijd je richting heuvelachtige/ijzige regio’s? Wissel eerder.