KwikFit.nl steekt met kop en schouders boven andere autobandenaanbieders uit. Dit blijkt uit het online onderzoek naar de oriëntatie op de aanschaf van autobanden dat WUA in december 2018 heeft uitgevoerd.
In totaal waardeerden 200 consumenten (via smartphone) KwikFit.nl met een Digital Sales Score van 43 punten. Dit is 14 punten voor op BandenConcurrent.nl (29) en 25 punten op autobandenmarkt.nl (18).
Ook wat betreft Customer Experience laat Kwik-Fit.nl het hoogste puntenaantal zien, met een score van 72. BandenConcurrent.nl behaalt daar eveneens de tweede plek met 70 punten en Profile.nl complementeert de top 3 met een CX-Score van 67.
KwikFit.nl hoogste Voorkeur
De grote 3 spelers binnen het autobanden onderzoek zijn Kwikfit.nl, Bandenconcurrent.nl en Autobandenmarkt.nl. Zij pakken alle drie rond de 60% Vindbaarheid. Het verschil wordt gemaakt in de Voorkeur voor de verschillende aanbieders. Kwikfit.nl geniet de hoogste Voorkeur, zij worden door 29% op nummer 1 gezet. BandenConcurrent.nl volgt met 11% procentpunten verschil en wordt door 18% op de eerste plek gezet. Autobandenmarkt.nl sluit de top 3 en heeft een 8% Voorkeur, eenzelfde als Profile.nl.
Kwik-Fit.nl zet een Conversie neer van 44%, BandenConcurrent.nl converteert 30% van haar bezoekers. Deze Conversiepercentages zijn bijna het dubbele van dat wat Autobandenmarkt.nl doet. De website wordt relatief even vaak bezocht als BandenConcurrent.nl, echter converteert Autobandenmarkt.nl 16% van het winkelend publiek.
Nieuw: De Digital CX-Score
De Digital CX-score is een weergave van de totale ervaring op de website en gebaseerd op vragen rondom de thema’s Look&Feel, Aanbod en Merk. Denk bijvoorbeeld aan het snel en duidelijk overbrengen van het aanbod op de website en het vertrouwen in het bedrijf achter de website. De score bestaat uit een gewogen gemiddelde van deze onderdelen, waarbij onderdelen die meer impact hebben op uiteindelijke voorkeur zwaarder meewegen. Uit onze analyses is bijvoorbeeld gebleken dat elementen Aanbod en Merk zwaarder meewegen in het genereren van voorkeur dan Look&Feel.
Beste online ervaring wordt neergezet door KwikFit.nl
De beste CX op de smartphone wordt aangeboden door Kwik-fit.nl die een Digital CX-Score heeft van 72. Kwik-fit.nl weet een goede ervaring neer te zetten, enerzijds doordat het een “gerenommeerd en betrouwbaar” bedrijf is aldus de oriënterend consument. Daarnaast wordt er over de aanbieder gezegd: “Er staan al meteen symbolen over de zuinigheid van de band bij en een aantal andere kenmerken. Ook de prijs is meteen duidelijk. Daarnaast staat er direct de vraag of ze ergens mee kunnen helpen, waarmee je een chat kan starten.”
Een aantal Insights uit het onderzoek
- Kwik-Fit.nl steekt met kop en schouders uit boven andere autobanden aanbieders met een Digital Sales Score van 43 punten. BandenConcurrent.nl en Autobandenmarkt.nl volgen met respectievelijk een Digital Sales Score van 29 en 18.
- De grote 3 spelers binnen het autobanden onderzoek zijn Kwik-Fit.nl, BandenConcurrent.nl en Autobandenmarkt.nl. Zij pakken alle drie rond de 60% Vindbaarheid. Het verschil wordt gemaakt in Voorkeur voor aanbieder. Kwik-Fit.nl is namelijk de aanbieder die de hoogste Voorkeur geniet van de genoemde drie aanbieders.
- Kwik-Fit.nl weet haar bezoekers het best te overtuigen met een Conversie van 44%. BandenConcurrent.nl weet haar bezoekers minder goed te overtuigen op haar website en scoort30% Conversie. Autobandenmarkt.nl scoort minder dan de ander twee aanbieders op Conversie. Hoewel zij relatief even vaak wordt bezocht als BandenConcurrent.nl, converteert ze iets minder dan de helft aan bezoekers!
- BandenThuis.nl weet goed in de specifieke behoefte te voorzien van de websitebezoeker. De aanbieder komt als nichespeler binnen op plek 5 in de DSS ranking met een score van 15 punten. Ondanks een lage Vindbaarheid (6%) en lage Voorkeur (3%), scoren zij hoog op Conversie (45%).
- De beste online ervaring op de smartphone wordt aangeboden door Kwik-Fit.nl die een Digital CX-Score heeft van 72.
Lees het hele onderzoek op WUA!