We zien het bij KwikFit in onze verkoopcijfers terug. De 4-seizoenenband is bezig met een ongekende opmars. Deze week gaat Nederland schuil onder een dik pak sneeuw en vriest het op sommige plaatsen met dubbele cijfers. Kies je dan voor winter- of 4-seizoenenbanden? En waar moet je met je elektrische auto rekening mee houden?
Wat je je als automobilist vaak niet realiseert, is dat je autoband steeds maar met een oppervlakte ter grootte van een bierviltje grip op het wegdek heeft. Van je vier banden zorgt dus een totaaloppervlakte van 4 bierviltjes ervoor dat je grip op de weg houdt. Een geschikte band is dan ook cruciaal om veilig op je eindbestemming aan te komen.
‘’In de sneeuw rijden op zomerbanden is vergelijkbaar met het rijden op 4 ski’s, namelijk levensgevaarlijk’’, zegt Arjan van der Meer, marketing directeur bij KwikFit.
De zomerband is in de basis gericht op een droog wegdek. Die banden houden zich prima bij een beetje regen -we leven immers in Nederland-, maar voor sneeuw en winterse omstandigheden zijn ze echt niet gemaakt. Door lage temperaturen, sneeuw en ijs, worden zomerbanden niet alleen keihard, maar raken ook al snel de groeven helemaal vol.
Ook voor de 4-seizoenenband is een pak sneeuw te hoog gegrepen. Deze banden zijn dan wel gemaakt voor verschillende weersomstandigheden, maar hebben niet het juiste profiel om met zo’n pak sneeuw overweg te kunnen. Moet je de weg op met extreem winterweer, zoals we dat deze week zien, dan rijd je alleen op winterbanden veilig.
Belang profiel is groter geworden
Hoe zat dat dan vroeger? De huidige zomer- en winterbanden werden pas in de jaren ‘80 in Nederland geïntroduceerd. Voor die tijd reden automobilisten het hele jaar op dezelfde bandenset. “Banden hebben sindsdien een evolutie ondergaan,” zegt Van der Meer daarover. “De banden van vroeger zijn niet meer te vergelijken met de banden waar we nu mee rijden.” De moderne automobilist is veeleisender als het gaat om comfort, geluidsreductie en de wijze waarop een band reageert bij sportief rijgedrag. “De veranderingen hebben ervoor gezorgd dat de hedendaagse band breder en lager is in vergelijking met vroeger.”
Elektrisch en bandenkeuze
Bij de keuze voor de juiste band is het belangrijk om rekening te houden met het gewicht van de auto. Elektrische auto’s zijn gemiddeld 30% zwaarder zijn dan gewone benzine of diesel aangedreven auto’s. Daarnaast hebben elektrische auto’s veel vermogen en dat vraagt veel van de banden en de remmen. “Voor elektrische auto’s is het dus extra van belang om in de huidige weersomstandigheden met winterbanden te rijden,” zegt Van der Meer. 4-seizoenenbanden mogen dan steeds populairder worden, ze zijn dus niet automatisch voor elk type auto en voor iedere gebruiker de juiste keuze. Vraag gerust de bandenspecialist in de KwikFit-vestiging bij jou in de buurt om advies. En ga je de deur niet uit of werk je thuis, dan volstaan 4-seizoenenbanden.