Beide bedrijven starten pilot met ambities voor uitrol naar rest van Nederland
KwikFit en Decathlon gaan in Amsterdam samenwerken voor onderhoud en reparatie van (e-)bikes van Decathlon. De sportwinkel heeft drie vestigingen in de hoofdstad, waarvan twee met een werkplaats voor fietsreparaties; dankzij de samenwerking kunnen klanten van Decathlon nu ook terecht bij de KwikFit-vestiging aan de Overtoom. Beide bedrijven hebben de intentie om de samenwerking bij succesvolle afronding van de pilot op te schalen naar alle zestien E-Bike ServicePoints van KwikFit in de rest van Nederland.

Dankzij deze pilot kan Decathlon zijn servicecapaciteit in het centrum van Amsterdam uitbreiden, die met twee vestigingen buiten het centrum en een winkel zonder werkplaats in het centrum beperkte mogelijkheden tot groei kende. In de samenwerking willen beide bedrijven verkennen hoe groot de behoefte aan fietsreparaties- en onderhoud is en welke reparaties het vaakst worden uitgevoerd. Daarnaast is de pilot erop gericht om onderhoud en reparatie op een efficiëntere manier op te nemen in de huidige werkwijze van beide bedrijven, en beter af te stemmen op de behoefte van de klant.
Harold Kappers, business development manager bij KwikFit: “Deze samenwerking is een nieuwe mijlpaal in de uitbreiding en versterking van ons partnernetwerk voor e-bike service en reparatie. Door de grote hoeveelheid Decathlon-fietsen in Amsterdam kunnen we met deze samenwerking een flink aantal potentiële nieuwe klanten bereiken en hen snel weer op weg helpen, met ambitie voor uitbreiding naar heel Nederland. Zo worden we steeds meer een gevestigde naam voor snel en betrouwbaar onderhoud aan e-bikes, waar KwikFit bij autobezitters al jaren om bekend staat.”
Nico Werkman, commercieel verantwoordelijke voor reparatie bij Decathlon: “Wij vinden het belangrijk om onze klanten een zo goed mogelijke aftersales service te bieden en ons servicenetwerk in het centrum van steden uit te breiden. Hoewel onze werkplaatsen in Amsterdam al goede service leveren, zien we dat klanten reparaties liever dichter bij huis laten uitvoeren. Door KwikFit toe te voegen als partner aan ons reparatienetwerk, komen wij weer een stapje dichter bij onze klanten. Dit zorgt ervoor dat eigenaren van e-bikes sneller en gemakkelijker geholpen worden, met behoud van onze hoge kwaliteitsstandaard.”
“Daarnaast is KwikFit een bekende speler in de automotive sector en het is mooi om te zien dat zij open staan om samen met ons de markt van e-bike reparaties verder te ontdekken. Door kleinschalig te starten kunnen beide partijen leren en ontwikkelen, terwijl we tegelijkertijd de capaciteit en ambitie hebben om dit groot neer te zetten.”
Fietsbezitters kunnen een afspraak maken voor onderhoud en reparatie via de website van Decathlon zoals ze gewend zijn, waarbij ze nu ook de mogelijkheid hebben om een afspraak in te plannen bij de KwikFit-vestiging aan de Overtoom.
Wanneer de pilot succesvol is afgerond gaan beide organisaties onderzoeken of de samenwerking verder naar alle E-Bike ServicePoints van KwikFit in Nederland kan worden uitgerold.