Michelin weer de grootste
Michelin is na twee jaar opnieuw de grootste met een totaal wegdekaandeel van 16,4 procent. Michelin stoot daarmee Continental van de troon, dat met een wegdekaandeel van 15,8 procent naar plek 2 zakt in de top 10 grootste leverancier van banden in Nederland. Het Nederlandse Vredestein staat vanwege de sterke positie in de markt van winter- en vierseizoenenbanden op plek 3 met een aandeel van 10,3 procent.
Michelin, Continental en Vredestein vormen sinds jaar en dag samen de top drie wanneer gekeken wordt naar zowel zomer- als winter- als vierseizoenenbanden. Deze top 3 is goed voor een wegdekaandeel van 42,5 procent en wordt op enige afstand gevolgd door Goodyear (6,9%) en Bridgestone (6,1%). Opvallend is verder de terugkeer van Viking in de top 10 met een aandeel van 2,5 procent.
Vredestein terug op plek 1 winterbanden
Na drie jaar is Vredestein opnieuw de grootste in winterbanden met een aandeel van 15 procent. Michelin stijgt een plek, al daalt het aandeel auto’s op Michelin winterbanden wel met ruim anderhalf procent naar 13,8 procent. Continental verliest ook zijn eerste plek bij de winterbanden en staat nu op plek 3 met 12,2 procent. Maar de grote verliezer is vooral de zomerband. Het actuele wegdekaandeel van de zomerbanden is nu 58 procent tegen 59,2 procent in 2017. Zes jaar gelden was dat zelfs nog 65 procent.
Markt vierseizoenenbanden groeit niet verder
Van de Nederlandse auto’s rijdt 8,7 procent op vierseizoenenbanden, dat is net iets minder dan een jaar geleden. Vredestein is al sinds de eerste bandenmonitor de absolute marktleider op het gebied van all season banden. Hoewel 7,2 procent marktaandeel verloren ging, rijdt nog altijd 28,6 procent van deze markt op banden van deze Nederlandse producent. Goodyear volgt met een wegdekaandeel van 17,2 procent en Michelin zag haar aandeel vierseizoenenbanden de afgelopen twee jaar fors groeien met 13,3 procent tot een huidig aandeel van 16,7 procent.
“Het fors groeiende aandeel van Michelin op de markt voor vierseizoenen banden laat zien dat het Franse concern het terugwinnen van de koppositie in de top 10 bandenmerken dankt aan het succes van hun Cross Climate-band,” aldus Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit. “Voor het eerst sinds we zes jaar geleden zijn begonnen met meten, zien we een lichte daling van het aandeel vierseizoenenbanden. Toch verwachten we dat de markt van vierseizoenenbanden volgend jaar weer een verdere groei zal laten zien nu de eerste leasemaatschappijen de winterbanden die aan vervanging toe zijn, deels vervangen door vierseizoenbanden.”
Over de KwikFit Bandenmonitor voorjaar 2018
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder half jaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de dertiende KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in januari en februari 2018 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is het dertiende onderzoek van de KwikFit Bandenmonitor en de zevende voorjaarsmeting. De najaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in augustus, ruim na de zomerbandenwissel.