Wederom nummer 1 positie voor Continental
De merken in de top 10 zijn hetzelfde als vorig jaar. Wel zijn enkele merken van plaats gewisseld. Continental is wederom de absolute nummer 1 met het grootste wegdekaandeel van 19,7 procent. Michelin volgt als tweede met 17,9 procent en op nummer 3 zien we Vredestein met 11,9 procent.
Deze top 3 is samen goed voor 49,5 procent van het aantal gemonteerde banden onder het Nederlandse wagenpark.
Vierseizoenenbanden stijgt nog steeds
De top 3 blijft onveranderd met Vredestein als grote nummer 1 met 35,5 procent, gevolgd door Michelin met 20,1 procent. Op 3 vinden we wederom Goodyear met 8,8 procent.
Bij de vierseizoenenbanden neemt de top 3 inmiddels 64,4 procent wegdekaandeel voor hun rekening. We zien dat deze toename vooral ten koste gaat van de zomerband.
Continental absolute nummer 1 in zomerbanden
Continental heeft weer het grootste wegdekaandeel in zomerbanden met 23,2 procent. Michelin volgt met 18,2 procent op plaats 2. Vredestein zien we voor het eerst in de top 10 zomerbanden en haalt plaats 3 met 7,2 procent.
Het aandeel zomerbanden is ook nu weer gedaald. Vorig jaar behaalde de zomerband een wegdekaandeel van 84,1 procent en dit jaar komt het aandeel uit op 78,3 procent.
We zien dat het aandeel winterbanden dat in de zomer nog onder personenauto’s zit gemonteerd ook nu weer is toegenomen naar 5,4 procent. Dit is niet bevorderlijk voor de rijveiligheid en het milieu. Een winterband heeft veel minder grip bij zomerse temperaturen. En de band slijt veel sneller.
“We zien dat een aantal consumenten hun bandenwissel heeft uitgesteld of beter gezegd afgemeld, in verband met de ‘intelligente lockdown’ op het moment van de geplande afspraak. Ondanks de genomen coronamaatregelen in onze werkplaatsen, bleven deze consumenten weg van de bandenwissels.” Aldus Arjan van der Meer, Marketing Director bij KwikFit.
Over de KwikFit Bandenmonitor najaar 2020
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder halfjaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de achttiende KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2020 onder 2.218 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is de negende najaarsmeting. De voorjaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in januari en februari, ruim na de winterbandenwissel.