KwikFit Bandenmonitor najaar 2016: Rubberen voetafdruk “big five” groeit weer

Toon categorieën
- Kwik-Fit Algemeen

Continental opnieuw de grootste
Het wegdekaandeel van de “big five” onder de bandenmerken is na vier jaar van afname weer gegroeid en is met 60,8% bijna terug op het niveau van 2012. Zo blijkt uit onderzoek onder ruim 2.200 auto’s dat JES Marketing Onderzoek uitvoerde in opdracht van KwikFit. Continental is voor het tweede jaar op rij marktleider en het aandeel is het afgelopen jaar zelfs nog flink gegroeid van 19,2% naar 22,6%. 

Michelin op de weg terug
Na een jarenlange hegemonie werd Michelin een jaar geleden ingehaald door Continental, maar uit de tiende KwikFit Bandenmonitor blijkt dat Michelin bezig is met een inhaalslag. Het aandeel van het Franse concern groeide exponentieel van 17,8% naar 20,7%. Nummer 3 Bridgestone won ook iets aan marktaandeel, terwijl de andere top 5 spelers Vredestein en Goodyear iets aan marktaandeel verloren.

Markt 4-seizoenenbanden blijft groeien
De 4-seizoenenband is nog steeds bezig met een opmars, voor het vierde jaar op rij groeide deze markt. Van de Nederlandse automobilisten rijdt nu 4,7% met 4-seizoenenbanden banden. Vredestein is al sinds de eerste bandenmonitor de absolute marktleider op het gebied van all season banden. 33,7% van deze markt is in handen van deze Nederlandse producent. Opvallend is de nieuwe nummer 2: Michelin heeft bijna vanuit het niets een marktaandeel van 15,4% verworven. Deels heeft dit er ook voor gezorgd dat Michelin in het overall wegdekaandeel zo sterk gegroeid is. De 4-seizoenenbandenmarkt wordt aangevoerd door slechts enkele leveranciers. De top 4 met Vredestein, Michelin, Goodyear en Tyfoon zijn samen goed voor 72,1% van het wegdekaandeel.



“KwikFit verwacht dat de populariteit van de 4-seizoenenband nog flink zal toenemen. Belangrijke oorzaak hiervan is het uitblijven van strenge winters,” aldus Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit. “We zien ook dat steeds meer bandenfabrikanten een 4-seizoenenband in hun assortiment opnemen.” 

Minder winterbanden in de zomer
Het wegdekaandeel van de zomerband is deze keer gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar. Al vanaf 2012 daalde dit marktaandeel, maar die trend lijkt nu gekeerd met de toename van bijna 1%. De zomerband heeft daarmee nu een marktaandeel van 91%. Het wegdekaandeel winterbanden is deze zomer verder gedaald naar 4,2%, mogelijk zien steeds meer automobilisten in dat winterbanden in de zomer juist zorgen voor een langere remweg en meer slijtage. 

Continental de winnaar van deze zomer
Het Duitse Continental staat met 24,5% soeverein op nummer 1, ook als we alleen kijken naar het aandeel zomerbanden. Michelin staat ook in de zomerbanden notering op nummer 2 met deze keer een marktaandeel van 21,1%. De top 3 wordt compleet gemaakt door Bridgestone. Het Japanse merk verloor vier jaar op rij marktaandeel, maar weet nu net als vorig jaar een marktaandeel van 6,6% vast te houden.



Over de KwikFit Bandenmonitor najaar 2016
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder half jaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren. Het onderzoek voor de 10 de KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2016 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is het tiende onderzoek van de KwikFit Bandenmonitor en de vijfde najaarsmeting. De voorjaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in februari, ruim voor de zomerbandenwissel.