Recordaantal bandenmerken op Nederlands wegdek
Het wegdekaandeel van de “big five” onder de bandenmerken is wederom kleiner geworden, zo blijkt uit de achtste KwikFit Bandenmonitor, gebaseerd op onderzoek onder 2.230 auto’s door JES Marketing Onderzoek. Waar de 5 grootste bandenleveranciers, Continental, Michelin, Bridgestone, Goodyear en Vredestein, in 2012 nog een marktaandeel van 60,9% hadden, is hier in 2015 nog maar 54,9% van over.
Overigens is het wegdekaandeel van Continental, voor het eerst dit jaar ook marktleider in de zomer, wél gestegen met 0,9% tot 19,2% in 2015. De rest van de top 5 verloor marktaandeel aan nieuwe, vooral Aziatische merken op het Nederlands wegdek.
Exorbitante groei aantal bandenmerken op Nederlands wegdek
Het aantal bandenmerken is toegenomen tot een recordaantal: 107 stuks. 27 merken meer dan vorig jaar, kortom: een stijging van bijna 34%. “We zien veel nieuwe onbekende namen en voornamelijk een stijging van het aantal Aziatische merken,” aldus Arjan van der Meer, Marketing Director bij KwikFit. “De meeste komen uit China, maar ook de Indiase bandenmarkt groeit op de Nederlandse weg.”
Grote jongens’ verliezen terrein
“Wanneer we alleen naar de zomerbandenmarkt kijken, valt op dat deze net als de overall bandenmarkt steeds minder wordt gedomineerd door enkele ‘grote jongens’,” merkt Van der Meer op. De top 5, die dit jaar bestaat uit Continental, Michelin, Bridgestone, Goodyear en Dunlop, is goed voor 56,8%. In 2012 bestond de top 5 uit Michelin, Continental, Bridgestone, Pirelli en Goodyear, zij waren samen nog goed voor 64,9%. Van der Meer vervolgt: “Bij de zomerbanden zijn nog wel steeds overduidelijk Continental en Michelin de grote 2, samen bezetten zij 40,4% van de markt.”
Markt 4-seizoenenbanden laat tegentrend zien
In tegenstelling tot het overall en zomerbandenbeeld, wordt de 4-seizoenenbandenmarkt nog wel sterk aangevoerd door slechts enkele leveranciers. De top 5, gevuld door Vredestein, Goodyear, Tyfoon, Kleber en Hankook, is goed voor 74,8% van het wegdekaandeel all weather banden. De Nederlandse marktleider Vredestein heeft 41,4% van de all weather markt onder haar hoede. De Twentse bandenleverancier heeft geen last van hete adem in de nek, want nummer 2 Goodyear volgt pas met 13,1%. De nummer 2 verliest dit jaar 7,1% marktaandeel ten opzichte van 2014.
“Dat de 4-seizoenenbandenmarkt een tegentrend laat zien, is te verklaren door het feit dat nog altijd relatief weinig merken 4-seizoenenbanden in hun assortiment hebben,” aldus Arjan van der Meer. “Van de 107 bandenmerken die we dit jaar op de Nederlandse weg zagen, kwamen we ‘slechts’ van 20 merken de all season banden tegen. Overigens is het aantal merken waarvan we 4-seizoenenbanden tegenkwamen wel toegenomen, want vorig jaar lag dit aantal nog op 13.”
Groene cijfers 4-seizoenenband ten koste van zomercollega’s
Het wegdekaandeel van de zomerband is wederom kleiner ten opzichte van het voorgaande jaar. De dalende lijn die al vanaf 2012 zichtbaar was, zet dus door: van 92,1% in 2012 naar 90,1% in 2015. De rode cijfers voor de zomerbanden, betekenen groene cijfers voor hun all season collega’s. De all season bandenmarkt zag overigens alleen maar groeiende percentrages in de afgelopen jaren: van 2,3% in 2012 naar 4,4% in 2015.
Het wegdekaandeel winterbanden is deze zomer – het zij minimaal – met 0,1% gedaald naar 5,5%. De afgelopen 4 jaar is dit percentage redelijk stabiel gebleven, iets boven de 5%. Van de 123 auto’s die deze zomer doorreden op winterbanden, waren de meeste van Uniroyal (8,9%).
Ondanks het verlies blijft de zomerband verreweg de “grootste” band in de zomer met een marktaandeel van 90,1%.
Continental wint zomerveldslag om wegdekaandeel van Michelin
Voor het eerst in de geschiedenis van de KwikFit Bandenmonitor, is Continental ook overall marktleider in de zomer, met een aandeel van 19,2%. Ook op gebied van zomerbanden staat het Duitse concern op nummer 1 met een aandeel van 21,1%. Michelin verdwijnt hiermee van het hoogste podium, de plek die het Franse concern al sinds de eerste KwikFit bandenmonitor in 2012 in handen had.
Het verlies van Michelin komt echter niet uit de lucht vallen. De bandenleverancier laat al sinds 2012 een dalende lijn zien. Waar Michelin in 2012 nog 22,7% van de markt in handen had, heeft het nu nog maar 17,8% van de Nederlandse bandenmarkt in bezit. Ook nummer 3 Bridgestone laat al sinds 2012 een dalende lijn zien, maar wist dit jaar nog wel hun podiumplek veilig te stellen.
Over de KwikFit Bandenmonitor najaar 2015
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder half jaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren. Het onderzoek voor de 8
ste KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2015 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is het achtste onderzoek van de KwikFit Bandenmonitor en de vierde najaarsmeting. De voorjaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in februari, ruim voor de winterbandenwissel.