Continental loopt in op marktleider Michelin
De economische crisis heeft geen invloed op het wisselen van winter- naar zomerbanden. In de autobandenbranche werd algemeen verondersteld dat de gedaalde bandenverkopen in ons land mede te wijten zouden zijn aan het doorrijden op winterbanden in de zomer.
KwikFit heeft in samenwerking met JES Marketing Onderzoek een steekproef samengesteld onder 2164 auto’s in zowel de winter als de zomer om een betrouwbaar beeld te geven van het wegdekaandeel van de verschillende bandenmerken. Uit de vierde KwikFit Bandenmonitor blijkt nu dat er in de zomer minder automobilisten doorrijden op winterbanden dan vorig jaar.
In de zomer van 2013 reed 5,3% door op winterbanden, terwijl dit een jaar eerder nog 5,6% was. Veiligheid blijft dus belangrijk voor de ruim 35% van de automobilisten die op winterbanden rijdt (KwikFit Bandenmonitor voorjaar 2013). “Wij zien dat automobilisten momenteel auto-onderhoud uitstellen. Op basis hiervan zou je kunnen verwachten dat zij ook het wisselen uitstellen, maar de KwikFit Bandenmonitor laat nu zien dat dit niet het geval is”, stelt Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit.
Markt voor vierseizoenenband groeit
Er zijn dit jaar meer automobilisten die kiezen voor de vierseizoenenband, het percentage stijgt van 2,3% naar 3,3%. Dit betekent dat ruim 260.000* automobilisten in Nederland kiezen voor een band die in de winter veiliger is dan een zomerband, zonder dat ze daarvoor hoeven te investeren in een extra bandenset. “Natuurlijk is een winterband veiliger in de winter en een zomerband in de zomer, maar voor automobilisten die niet zoveel kilometers maken is de vierseizoenenband een goed alternatief. Deze stijging van de populariteit van de vierseizoenenband komt ook duidelijk naar voren in de verkoopcijfers van KwikFit”, aldus Van der Meer.
Marktleider Michelin op de voet gevolgd door Continental
Hoewel er in Nederland een groot aantal verschillende bandenmerken onder personenauto’s is gemonteerd, is de top tien net als een jaar eerder goed voor ruim 76% van het totaal aantal gemonteerde banden.
De meeste auto’s in Nederland rijden nog steeds op Michelin banden, waarmee het merk met een wegdekaandeel van 19,2% marktleider is. Michelin levert wel flink in, een jaar eerder was het marktaandeel nog 22,7%. Wanneer alleen gekeken wordt naar het percentage zomerbanden, moet Michelin de koppositie delen met Continental.
Bij de marktaandelen van de diverse bandenmerken zijn er nog een aantal opmerkelijke verschillen. Zo levert Bridgestone flink in en groeit het Nederlandse Vredestein verder door. Verder doen de merken Hankook en Dunlop het erg goed, zij hebben hun aandeel in het Nederlandse wagenpark flink versterkt.
* Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek laten zien dat er in Nederland in 2013 ruim 7,9 miljoen auto’s zijn