KwikFit en het milieu

Autoservice met een blauw-geel hart, maar door een groene bril

Groen opereren in een branche die niet bepaald bekendstaat als milieuvriendelijk, dát is onze uitdaging. In duurzaam ondernemen is verspilling voorkomen essentieel. En dat zit in onze genen én in onze missie. Want ondanks dat ons hart blauw-geel is, dragen we een groene bril; al sinds we in 1981 voet op Hollandse bodem zetten.

In de jaren ’90 droegen we dit uit met een ambitieus milieuhandboek in de hand en vandaag kijken we door een hippe groene montuurbril naar nieuwe mogelijkheden om duurzaam te opereren. Met een winwinwin-situatie als gevolg. Winst voor onze klanten en collega’s, het milieu en voor KwikFit. Kortom: people, planet, profit.

Wij zijn duurzaam in de breedste zin van het woord. En elk jaar nóg een beetje breder!

Milieuhandboek met baanbrekend karakter

Na 1,5 jaar onderzoek ontwikkelden we in 1994 een vooruitstrevend milieuzorgsysteem. Op 19 mei 1994 introduceerden we ons handboek officieel door een exemplaar aan te bieden aan Ed Nijpels, voormalig minister op milieugebied. De insteek van het handboek was ambitieus en praktisch. We geloofden dat het model zou staan voor nieuwe milieuwetten. Want met ons milieuhandboek liepen we niet alleen voor op de branche, maar ook op de overheid. Nijpels prees ons hierom en voegde hier aan toe: “Dat dit op geheel vrijwillige basis is ontwikkeld, maakt het compliment alleen maar groter.”

Duurzaamheid ook vandaag hoog op de agenda

Ook 20 jaar later staat het thema ‘duurzaamheid’ nog altijd centraal. En onze insteek is nog net zo ambitieus en praktisch. Dit gaat van investeren in duurzame relaties met onze klanten en collega's tot grootschalige afvalreductie en het inperken van onze carbon footprint.

Duurzame relaties met klant en buurt

We willen graag dicht bij onze klant zijn. Zodat we nooit te ver weg zijn om te helpen. Daarom zijn we gevestigd in centra en woonwijken. Dit houdt ook in dat we veel buren hebben. Hier houden we rekening mee in onze werkzaamheden. Op bepaalde vestigingen waar appartementen boven zitten, voeren we daarom bijvoorbeeld geen roetmetingen uit. Jaarlijks investeren we 2,5 miljoen euro in onze werkplaatsen. En daar hebben natuurlijk niet alleen onze buren, maar ook onze collega’s plezier van!

Duurzaam denken

KwikFit is toekomstgericht en omdat de jeugd de toekomst heeft, tekenden wij in maart het jongerenakkoord. In dit Werkakkoord beloofden we wat we concreet gaan doen om de kans op werk voor jongeren te vergroten. Deze handtekening symboliseert wat we al jaren doen: jongeren begeleiden naar hun diploma én droombaan. Want per jaar nemen we 100 nieuwe leerlingen van de opleiding AutoTechnicus niveau 2, dé basis voor een automonteur, aan. Wij betalen de opleiding voor de jongens en meiden van 16 tot 18 jaar. Veel van deze BBL'ers gaan na het afronden van hun opleiding bij ons in vaste dienst.

80% van ons afval krijgt een 2de leven

De KwikFit Groep heeft 200 vestigingen in de Benelux, samen goed voor 1.900 ton vuilnis. 80% hiervan krijgt dankzij onze samenwerking met Van Gansewinkel een ‘second life’. Maar niet alleen in de vestigingen, ook op het Support Office (hoofdkantoor) in Harderwijk denken en doen we groen mee. Door samen groen te doen, kan in totaal 1.500 ton van ons afval worden “gereïncarneerd” tot grondstof.

Olie in doos = onze CO2-footprint 67% kleiner

Het ‘Bag-in-Box-systeem’ met tapkraan, bekend van de wijn, bleek een gouden (of beter gezegd: groene) vondst voor onze olie. Onze overstap van milieubelastende plastic en metalen verpakkingen naar een recyclebare plastic zak in een FSC-kartonnen doos, betekent een CO2-reductie van 15.000 kg per jaar. Daarmee is het met recht een grote sprong in de groene richting te noemen. Onze Bag-in-Box werd in 2014 beloond met de Smurfit Kappa Award en is momenteel nog in de race voor de Dave Bebelaar Award 2015.

Naast vriendelijk voor het milieu, is onze Bag-in-Box ook een stuk vriendelijker voor onze klanten, medewerkers én concullega’s. Met onze uitgebreide olievoorraad dekken we nu 95% van het wagenpark af en kunnen we dus 95% van onze klanten direct ja-verkopen. De uitlooptijd van de motorolie uit de Bag-in-Box is 3 keer sneller dan uit onze voormalige 5 liter bussen, waardoor werken met olie een stuk sneller en prettiger gaat. Tot slot hebben we de Bag-in-Box niet alleen voor onszelf ontworpen. Onze olieleverancier Den Hartog/Mobil Oil biedt dit product aan voor de complete automotive branche. Want de carbon footprint van de automotive markt inperken is teamwork!

2 bandenhotels = 90.000 dieselliters minder

Iedere bandenwisselperiode verplaatsen we meer dan 2 miljoen autobanden. Ons 22.000 m2 tellende bandenhotel in Etten-Leur werd door de aanhoudende groei te klein. Daarom werkten we tot 2014 met 8 kleinschalige bandenhotels verspreid over Nederland. Maar de groei vroeg om een structurele oplossing. Om die reden openden we in 2014 in Harderwijk ons 2de centrale hotel.

Vanuit Harderwijk worden nu dagelijks ruim 100 van onze 180 KwikFit-vestigingen “boven de rivieren” bediend. Deze verandering zorgt voor een reductie van 350.000 distributiekilometers en ca. 90.000 liter diesel.

Online vergaderen = brandstof besparen

Centraal vergaderen, dat kost veel tijd en kilometers als de ene collega uit Groningen komt en de andere uit Zeeland. Daarom hebben wij dagelijks conference calls en wekelijks webconferences met elkaar. Dit scheelt ons niet alleen een berg aan reiskosten, maar zo besparen we ook brandstof, ontlasten we onze autobanden en verkleinen we onze CO2-uitstoot.

Groen, groener, groenst

Dus het gras is bij de buren niet áltijd groener! Want wij hebben de groenste mindset. En zoals gezegd: we willen elk jaar nóg een beetje groener zijn. Dus wat voor duurzaams ligt er nog in het vooruitschiet? Onder andere een Bag-in-Box voor o.a. meer motoroliesoorten, remolie, transmissieolie en koelvloeistoffen. Ook onderzoeken we de meerwaarde van additieven zoals motorreinigers om de klant meer mogelijkheden te bieden de CO2-uitstoot te reduceren door lager brandstofverbruik. Op de hoogte blijven? Houd www.kwik-fit.nl in de gaten.

Vragen?

Wij helpen je graag

088 - 5945348 (lokaal tarief)

Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen
08.00 - 17.30 uur en zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Klantenservice

Als je onze website gebruikt, accepteer je onze cookies.